Rewarded as 'The most dedicated principal' - Reisverslag uit Mbazwana, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu Rewarded as 'The most dedicated principal' - Reisverslag uit Mbazwana, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu

Rewarded as 'The most dedicated principal'

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Oktober 2005 | Zuid-Afrika, Mbazwana

Zo fier was de directeur van de laatste school die we bezochten. Wuustwezel zal een goede samenwerking kunnen realiseren met deze basisschool. Een bijzonder gemotiveerd team. Dat bleek toen het boek van onze basisschool overhandigd werd aan de leerkracht die in de hoogste klassen Afrikaanse les geeft. De man straalde een hele voormiddag en liet het boek niet meer los. De foto's die we later plaatsen, zullen voor zichzelf spreken.

Groot was onze verbazing dat het leerplan handgeschreven (!) aan de muur van het leerkrachtenlokaal was bevestigd. De school beschikt niet over elektriciteit waardoor er geen andere mogelijkheid blijft dan overschrijven.

In dezelfde lijn werden we voorgesteld aan de administratieve bediende. Zij kan evenwel niet het normale administratieve werk verrichten omdat er geen elektriciteit noch typmachine alsnog veel schrijfpapier aanwezig is.

De school is bijzonder gemotiveerd om via het Educational centrum via e-mail te communiceren. Zij slaagden er ook in om zeer concrete noden te formuleren.

Vandaag zijn we behouden opnieuw in Johannesburg aangekomen na een rit van meer dan 9 uur.

We staan vandaag wat onder tijdsdruk. We moeten immers nog heel wat praktische schikkingen treffen, waardoor dit poza-bericht eerder beknopt is. Morgen plaatsen we wat foto's, we doen nog wat boodschappen, nemen afscheid van Paul Letho (de gids van de eerste week) en gunnen we ons een uitje door naar de zoo te trekken. Er was immers geen tijd voor een safaritochtje... en Jean wil toch een olifant gezien hebben.

Om 18 uur leveren we de jeep in. Het vliegtuig vertrekt om 21u.20. Zondag landen we in London om 8u.55 (plaaselijke tijd). Om 11u.20 Belgische tijd rollen de wielen over de Zaventemse 'tarmac'.

Bedankt aan allen (en jullie hebben meer dan 15.000 keer onze site bezocht !!!) voor het volgen van ons verhaal en de leuke, versterkende en bezorgde reacties.

Dit verhaal is slechts een begin waarbij deze site ons tijdens dit en de volgende twee schooljaren blijvend zal gebruikt worden voor de interactie tussen onze scholen, de Zuid-Afrikaanse partnerscholen en alle geinteresseerden voor dit project.

Maandag zijn we er weer. Mooi bruin gebrand, een heel klein beetje moe maar enthousiast en klaar om er muzisch tegenaan te gaan.

Jean, Linda, Bruno

• 21 Oktober 2005 - 15:36

Pol:

Dank voor al het moois dat jullie ons bezorgden via deze weg. In afwachting van de 'live'-verhalen wensen we jullie een vlotte terugreis en graag tot bij een bakje (h)eerlijke koffie.

• 21 Oktober 2005 - 15:49

Dirk:

Wat dat muzische betreft: het eerste luik - beschouwend rond beeld in 't Muhka - mocht er alvast zijn! open, interactief, gedreven gebracht door, in ons geval, Sofie, was dit een erg inspirerende afronder van een zware week. 't Zal voor 's Graevenwezel en Torhout geen sinecure zijn om dit niveau te evenaren ...
    Voor je daar echter van wakker ligt, geniet met volle teugen van jullie laatste dag en breng toch maar een klein stukje Zuidafrikaanse einder mee ...

• 21 Oktober 2005 - 16:07

Bob:

Een goede terugreis gewenst, beste vrienden. Breng de hoop van de Zuidafrikaanse kinderen mee.
    Tot maandag! Bruno, 8 uur in B22, OK?
    groetjes, Bob

• 21 Oktober 2005 - 17:23

Rita:

Welkom in het muzisch bad. Ongetwijfeld zal jullie "BLIK" gevulder, ruimer en dieper zijn dan de onze. Dat kan niet anders na zoveel ervaringen.Wij kregen van jullie dagelijks een cultuurbad... en dit is nog maar een begin?
    Een rustige en behouden terugreis gewenst.
    Breng de kleuren en de geuren van Afrika mee!

• 21 Oktober 2005 - 17:29

Ann:

Naast het buitensporige onevenwicht, weergegeven in tal van innemende dagboekverslagen, onthou ik graag de pure, warme uitstraling in mooie kinderogen.
    Een behouden terugreis gewenst !

• 21 Oktober 2005 - 18:02

Sabine De Vogelas:

IK ben toch blij dat jullie bijna terug zijn...
    Wij missen jullie hier. Vandaag hebben ons muzisch bad \'beeld\' gekregen het was super. we hadden een echte muzische dag .....
    Ik wens jullie een hele goede terugreis en tot maandag?? veel zoenen aan allenXXXXXXXXXXXX
    veel liefs

Sabine

• 21 Oktober 2005 - 18:32

Jan KOOGO:

Hallo collega's,
    'k Zeg wel collega's maar door het lezen en volgen van jullie relaas en indrukken heb ik het gevoel dat jullie niet zomaar collega's meer zijn. ik heb nu opnieuw de tijd genomen om al jullie verhalen terug te lezen en wat kan ik meer zeggen dan "Touché...".
    Ik kijk echt uit om jullie terug te zien en bij te praten. Een behouden thuisvaart!!!!

• 21 Oktober 2005 - 18:41

Jean.p:

Hoi linda,bedankt aan jou en je collega's voor dit schitterend reisverslag. Elke dag heb ik er naar uitgekeken.Kom veilig terug thuis en tot binnenkort.

• 21 Oktober 2005 - 18:56

Walter:

Hey collega's, het was fantastisch om jullie reisverhalen dagelijks in de mailbox te mogen vinden. De ganse familie leefde mee, keek uit naar de foto's en zat met open mond de verhalen te lezen.
    We zien jullie graag terug!

• 22 Oktober 2005 - 07:46

Jane, Lise, Stiene:

jane: als je terugkomt, krijg je een pakje. Ik wil ook eens naar Zuid-Afrika gaan.

Lise: ik hoop dat je terugkomt.

Stiene: Ik wens jullie een heerlijke en rustige dag. Linda, hopelijk ben je niet te erg ziek en kan je toch nog genieten van de laatste momenten in Afrika.

• 22 Oktober 2005 - 08:00

Jean:

Wij willen iedereen op het thuisfront geruststellen dat Linda na een dipje van gisteren, vandaag weer helemaal de `oude` is en in goede gezondheid verkeert. 16 uren slapen hebben haar er weer bovenop geholpen.
    We zullen ondanks de vermoeidheid stralen bij het weerzien.

• 22 Oktober 2005 - 11:16

Christel Op De Beeck/VVOB:

Dag Linda, Bruno en Jean,

het was een heel genoegen hier in Zuid-Afrika een klein beetje te kunnen hebben bijdragen aan jullie opdracht. Dat is eigenlijk altijd makkelijk, als je met zo'n gemotiveerde mensen te maken hebt, die openstaan voor nieuwe dingen en ook bereid zijn om elke avond hun visie en indrukken weer bij te stellen. Want dat is het toch wel, denk ik, Zuid-Afrika is inderdaad de regenboognatie, maar (daardoor?) meteen ook een land met wel 37 of wat realiteiten. Het zal jullie niet meer loslaten, dat weet ik wel zeker. Want naast alle "challenges" en "dynamics", zoals men hier zo mooi zegt, is en blijft het ook een land met veel hoop en boeiende mensen die er soms in de moeilijkste omstandigheden het beste van willen maken. En dat ook doen.

Veel succes nog met jullie project en ook veel plezier de komende jaren voor de 10 Vlaamse scholen,

Christel Op de beeck
    VVOB Vertegenwoordiger Zuid-Afrika
    (en Lucca en Marius)

• 22 Oktober 2005 - 11:55

Mama:

alles is al gezegd.Ik wens jullie een behouden vlucht.Ik heb je gemist meisje.Tot horens.Love you..

• 22 Oktober 2005 - 13:50

Mama:

foei ,je moeder niks laten weten dat je ziekjes was.Om me niet ongerust te maken,maar ik ben toch altijd ongerust.Enje weet mijn voorgevoelens......

• 23 Oktober 2005 - 15:19

Hansmetdehoed:

Mooi, aangrijpend, leerzaam en vooral onszelf in vraag stellend. Getroffen door de zin: in al hun ellende de kracht om driestemmig te gaan zingen met enthousiasme. Dit geeft een betekenis aan het muzische die in onze verwaande contreien m.i. meer dan verloren is gegaan. Daar moeten we het verder over hebben. Het toont in elk geval dat het gebrek aan materialen en de vele duizenden uitvluchten die ik in al te veel scholen hoor om niet muzische te moeten werken geen steek houden. Kunst is een krachtig middel om doorheen je pijn en verdriet mensen aan te spreken op hun eergevoel, hun waardigheid en hun diepste mens - zijn. De driestemmige zangen verheffen deze mensen uit hun modder net zoals de negro's dat deden in Amerika, de swing tijdens de grote crisis in de jaren dertig en Rembrandt en Van Gogh vanuit hun eigen tragiek. Muzische en kunst als "Bert-Anciaux bezigheidsmomenten en leuk en gezellig samenzijn zonder meer" kan je na jullie verhalen wel zeer sterk in vraag stellen, iets wat ik al heel m'n leven doe. Nog meer reden heb ik nu om me te blijven ergeren aan het banale entertainment van onze media die al te vaak de leefwereld van onze kinderen bepalen. Merci Jean, Bruno en Linda ... je gan ons stof om verdiepend te gaan discussiëren over de essentie van het muzische en hopelijk zullen we niet nalaten dat te doen.
    Welkom thuis en hopelijk in Schilde waar ik jullie onmiddellijk een voorstel wil doen.

Heel genegen.