Uiendag - Reisverslag uit Brussel, België van Jos Vandael - WaarBenJij.nu Uiendag - Reisverslag uit Brussel, België van Jos Vandael - WaarBenJij.nu

Uiendag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 November 2006 | België, Brussel

Jullie hebben het ongetwijfeld op radio en televisie gemerkt: vrijdag 27 oktober 2006 was het uiendag in Vlaanderen. 11.11.11 had een oproep gelanceerd aan alle Vlaamse scholen, bedrijven, verenigingen en organisaties om die dag uien op het menu te zetten en zo solidariteit te tonen met de Senegalese uienboeren en met de miljoenen boeren die in extreme armoede leven. Met deze actie wil 11.11.11 zichtbaar maken dat landen in het Zuiden het recht moeten hebben om zich te beschermen tegen de invoer van landbouwproducten als deze invoer schadelijk is voor de lokale boer in het Zuiden.

Ook OVSG als Fair Trade-organisatie wilde tijdens de uiendag het recht op voedsel en eerlijke landbouw onder de aandacht van de medewerkers brengen. Bij wijze van traktatie werd aan elke medewerker een mini-ajuin aangeboden met de vraag om die dag thuis uien op het menu te zetten. We wensten hen een smakelijk uiendag!

191 landen beloofden in het kader van de Millenniumdoelstellingen om de honger in de wereld te halveren tegen 2015. Dat is perfect haalbaar als de politici het nodige doen. Door de deelname van OVSG aan uiendag hopen we samen met 11.11.11 en 1000-en andere Vlamingen een krachtig signaal gegeven te hebben aan onze politici om hen aan de belofte te herinneren. Want armoede moet de wereld uit!

Heeft jouw school ook deelgenomen? Heb je een verslagje en/of foto’s van deze dag? Stuur ze gerust door, dan plaatsen we ze op de weblog!!

• 06 November 2006 - 07:15

Jan Van Gils,:

Hallo, wij in GLS De Wissel in Wuustwezel hebben op 27 oktober deelgenomen aan de uiendag. Het vijfde leerjaar bereidde de heerlijke soep. Meer dan 150 kinderen namen deel aan de maaltijd. Tijdens de lessen hebben ze van juf.Kim duiding gekregen waarom nu precies uiendag. Wij hebben het gehouden bij een bewustwording, zonder er een financieel kaartje aan te koppelen; daar hebben we nog andere projecten voor op touw staan. Foto's zijn te zien, en mag je halen op wwww.glsdewissel.be. Daar vind je in het fotoalbum van oktober een mooi beeld van deze dag. Bekijk ineens dan ook maar de foto's van 23 oktober. Die dag vierden we mee het suikerfeest. Ook een gebeurtenis die vele kinderen zullen herinneren.
    met vele groeten,
    Jan VAn Gils, GLS De Wissel, Wuustwezel.