Top of Africa - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu Top of Africa - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu

Top of Africa

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos

12 Oktober 2005 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Paul Letho is onze gids, een jonge vijftiger, een schitterend didacticus en opgegroeid in Soweto. Vandaag durfden we hem eindelijk vragen hoe hij erin geslaagd was om aan de township te ontsnappen. Hij is opgegroeid in het Bantoe-onderwijs, studeerde eerst voor onderwijzer en deed er daarna nog eens zeven jaar universiteit bovenop.

Op weg naar de Lekhang school, de partnerschool van Gent, moesten we weer door sloppenwijken.
De Zuid-Afrikaanse regering levert enorme inspanningen om mensen een huis te geven. Ze zijn bezig met het bouwen van 3 miljoen huizen. Zo ver je kan zien worden nieuwe wijken gebouwd. Die huizen worden gratis ter beschikking gesteld. Zo gauw de bewoners erin wonen, komen er weer nieuwe inwijkelingen uit het platteland en is er weer nood aan nieuwe woningen.
In Soweto zie je net zo goed grote, goed onderhouden huizen met een voortuintje als hutten opgetrokken uit golfplaten. Ons beeld moest dus worden bijgesteld.

In de Lekhang school was Miss Martha haar eigen enthousiaste zelf. Ze is bezig met een kunstproject waarbij ze met meer dan honderd kinderen muzisch aan de slag gaat.

We hebben de school gevonden dankzij Paul. Een stratenplan van Soweto hadden we niet. Straatnamen zijn bijna onbestaande. Soweto is in vogelvlucht zo groot als de afstand van Brussel naar Gent.

Nadat zowat iedereen het ons had afgeraden, gingen we toch (met Paul, uiteraard) naar de plaatselijke markt.
Bruno en Jean hebben nu ook gemerkt dat Afrka anders ruikt! De kruiden van de "apotheker", de geuren uit het "restaurant",...
De foto's spreken voor zich.

We verzamelden ook materialen voor de Afrikakoffer.

Vanop de vijftigste verdieping van de Carlton building kregen we een panoramisch beeld van Johannesburg. Onmetelijk weids, een wereldstad.

Morgen bezoeken we de Sacred Heart school, wonen we een gospelmis bij en worden we officieel ontvangen door de afvaardiging van de Vlaamse regering in Zuid-Afrika.
Nadien voorzien we een overleg met Juf Martha van de Lekhang school.

Het regent niet, de krekels tjirpen en het is 35 graden.

Morgen meer.

• 12 Oktober 2005 - 19:07

Rita N:

Lieve mensen,
    Geweldige lectuur, jullie verslagen. Alsof we er ook bij zijn. Het doet deugd om positieve berichten uit Zuid-Afrika te horen. Vooral het deel waarin jullie beschrijven hoe de school deel uit maakt van de gemeeschap is pakkend.
    Jean, heb je echt alleen maar "Brand in.. " gezongen? En hoe wisten de kinderen dat jij dat kon?
    Het ga jullie goed!

• 13 Oktober 2005 - 03:57

Lise En Jane:

lise: bij ons heeft een restaurant tenminste een dak. Daar zitten allemaal gaten in. Ik hoop dat papa niet van het appartement valt. Anders is hij dood.IK hoop dat jij nog veel gaat doen en ons alles vertelt?

Jane: ik ga volgende maandag naar toneel. Ik ga ook zwemmen.

• 13 Oktober 2005 - 06:17

Dirk:

Wat een schril contrast tussen de flatgebouwen, staal, beton en de openluchtrestaurantjes, marktkraampjes, ...
    Afrika is waarlijk een land van tegengestelden.

• 13 Oktober 2005 - 06:56

Bob:

Is Nelson Mandela geen mens om van te houden!

• 13 Oktober 2005 - 07:56

Walter:

Fantastisch dat we kunnen meegenieten van jullie indrukken!
    De verslagen zijn telkens weer boeiende stukjes uit een voor ons onbekende cultuur en de foto's maken het telkens weer sprekend.
    Ik ben er zeker van dat jullie een boeiende uitwisseling op gang gaan brengen!
    Het beste!

• 13 Oktober 2005 - 07:57

Tante Rita Eli,sena,:

We volgen jullie reis elke avond.Sena is blij dat ze ginder niet naar school moet want een uniform in het roze ziet ze niet zitten, het eten vond ze ook bedenkelijk je kent haar he.Ze stellen het alle twee opperbest, Sena is veel beter maar blijft tot maandag thuis. Ze gaan elke dag een uurtje langs hun papa in het w end gaat eli er weer slapen. Het weer is hier ook nog altijd mooi gelukkig minder warm, dan bij jullie.Werk nog hard geniet.vele kusjes van sena en eli ook een duwke van sena groetjes tante rita

• 13 Oktober 2005 - 08:06

Agnes:

De sfeerbeelden spreken boekdelen. Dit is werkelijk wat ik er me had bij voorgesteld en het doet me even terugdromen in de sfeer van India.
    Tof we ontdekten dat de vlag van zuid-Afrika klopte met wat hier nog op de gang prijkt wachtend op jullie terugkomst. Maar vraag is 'Willen jullie nog terugkomen'? Ginder telkens en overal een warm onthaal, ..

• 13 Oktober 2005 - 08:51

Myriam:

Meepiepen in jullie ervaring door het kleine raampje van deze site is zonder meer geweldig. Zeker met zo'n fijne verslaggeving. Geeft alleen maar zin om jullie te overstelpen met de vele vragen die het oproept. Welke politiek wordt er gevoerd voor/in het platteland als er zo'n gigantische trek naar de steden bezig is ? Hoe wordt de landbouw hierdoor hervormd; industrialisering ? Hoe organiseren ze de openbare infrastructuur in zo'n korte tijd bij het bouwen van 3 (hap naar adem) miljoen woningen ? Hoe zit het met de watervoorziening in het land dat ten prooi valt van de privéholdings à la Suez; geprivatiseerd of lukt het om het water publiek te houden ? Wordt er wel vaker gewerkt met kunst of "de muze" (schoon, schoon, schoon) in de scholen, of gaat het hier veeleer om een uitzondering ? Wat met de collectieve feesten : zijn die er en zijn de scholen erbij betrokken ? Mengen de verschillende gemeenschappen zich ? En hoe gaan ze om met de religies in de scholen ? En met die meertaligheid ? Soit, ik kijk uit naar de presentatie die jullie onder druk van de fanclub in homeland ongetwijfeld gaan moeten geven. Ik hou alvast vrijdag 18 en zaterdag 19 november vrij, maar de week erna kan ook. Ergens in Brussel (enige echte wereldstad van België) (in het af te breken Rijksadministratief centrum, bijvoorbeeld, dan kunnen we ook op het dak naar de horizonten gaan speuren -voor de nostalgici onder jullie- of, aha, vanaf het Hiltonhotel kan dat ook). En ik zal mijn best doen voor een oenologische touch.
    Enjoy South Africa, buddies, en stop vooral niet met hen te vertellen hoezeer ze ons hier in het hart roeren. Weldra is het aan hen om ontwikkelingswerk in de bruine townships van Vlaanderen te komen doen.
    Liefs,
    Schone zus

• 13 Oktober 2005 - 09:42

Karen Nl:

Merci voor de fotookes...

• 13 Oktober 2005 - 11:16

Nel:

Ik krijg kippenvel van hoe de leerkrachten zich inspannen en met weinig materiaal toch mooie resultaten boeken. Mijn poeh factor is al regelmatig aangeslagen na een dag verslag. Vooral dat van gisteren!Keep up the good work!!Ben met mijn nieuwe brommer net naar bomma getuft.Vrijheid!!

• 13 Oktober 2005 - 12:35

Dirk E:

Hallo
    Toch wat info voor de jongens. België - spanje 0 -2 ( op 3 minuten geklonken) België - Litouwen 1 -1 Dag Antheunis. Vincent Kompany traint al opnieuw mee met de groep. Jean laat volgende week uw GSM opstaan tijdens de match liverpool - Anderlecht, we hopen op een klein (groot) mirakel. Tot ziens, groetjes aan Linda.

• 13 Oktober 2005 - 12:36

Serge:

Impressionant, de mix van Afrikaanse en Westerse cultuur ...

a

• 13 Oktober 2005 - 18:44

Een Leffegozer Die Je Mist...:

Beste,

Tot nog toe de moeite wat ik gelezen heb. Het verhaal behoeft geen foto's. Het spreekt tot de verbeelding. Een pracht van een initiatief.
    Of is er een verborgen agenda? De Afrikaanse wijn, de prachtige mountainbikeroutes, natuurs mooiste plekjes,... :-)
    Hou je goed! Big (beer)brother keeps on watching you.