Een dorpje bezoeken - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu Een dorpje bezoeken - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu

Een dorpje bezoeken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 Oktober 2005 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag hebben we het dorp van de Ndebele bezocht. Bijna 250 km enkel. Toen we vertrokken was het aangenaam zacht: 22 graden. Op de middag ging de temperatuur naar 39 graden, maar het was best te doen.
Bij de Ndebele hebben we de schitterende huizen gezien. Opmerkelijk was wel dat het in de traditionele huizen met een dak van stro veel koeler was dan in de moderne huizen met een dak van golfplaten.
Want ook opvalt is dat overal mensen te voet onderweg zijn, langs de snelweg. Vandaag moesten we een paar keer stoppen voor koeien en geiten op de weg.

Morgen gaan we naar Soweto de eerste twee scholen bezoeken. Soweto is heel uitgestrekt en een stuk chaotischer dan wat we tot nu toe gezien hebben.
Om zeven uur vertrekken we, want we willen de start van de dag met het schoollied niet missen.
Waarom de mensen hun huizen versieren, weten weten we niet juist. We zoeken het uit.

  • 09 Oktober 2005 - 17:53

    Dirk Francken:

    Beste vrienden,
    Hoeveel km is dat eigenlijk van hier, waar jullie zijn? En toch voel je bijna lijfelijk jullie aanwezigheid ... schitterend toch; temeer omdat ik zelf morgenvroeg eveneens met een schoolteam op pad ga om een Freinetschool in Gent te bezoeken. Ik vertrek hier trouwens om kwart over zes, om ook hun onthaal niet te missen ... vraag is natuurlijk of ze daar een schoollied bij zingen?!
    Heel fijn trouwens deze site!

    Groetjes en tot mails!

  • 09 Oktober 2005 - 18:16

    Eli&Sena:

    eli:Ik en papa waren eer eergisteren naar de chinees gegaan en dan waren we thuis gaan eten en smullen het was echt heerlijk en het winkelen in de stad was ook zalig we missen je echt LEESTEKENS EN HOOFDLETTERS NIET INBEGREPEN

  • 09 Oktober 2005 - 18:24

    Eli&Sena:

    Eli:ik en papa waren vrijdag naar de chinees geweest, dat eten was zalig thuis het winkelen in de stad was ook erg leuk we missen je wel erg maar 'tis wel goed bij tante rita vele knuffeltjes van Eli sena:vele knuffels van sena tot morgen

  • 09 Oktober 2005 - 18:43

    Kale Hans:

    Wat die mooie auto op de foto betreft......één van de meegegeven instructies was toch om Bruno NIET te laten rijden?

  • 09 Oktober 2005 - 19:42

    Jan KOOGO:

    Amai... kreeg ik hier eventjes 7 mails binnen dat jullie weerom op 't net zaten. Schrik dat we jullie niet volgen? Dit doe ik dag aan dag hoor dus geen paniek julie blijven in de running... (boehahaha) Laat ons weten oe hetis op jullie eertse scholenbezoek. ben benieuwd.
    Linda, ondertussen zit Marieke nu op vliegtuig richting Lagos. Weer een stapje dichter bij huis.

  • 10 Oktober 2005 - 06:06

    Bob:

    Jullie moeten wellicht ook wat meer te voet gaan. Rechtstreekse verbindingen via de snelweg: jean, hou die twee jongelingen in toom!
    ik ben benieuwd naar het relaas over Soweto. Maak parallellen met Brussel, Bruno, kwestie van relativeringen voor onze Brusselse collega's.

  • 10 Oktober 2005 - 07:10

    Emanuela:

    Is jaloers.

  • 10 Oktober 2005 - 07:21

    Georgette:

    Dat stulpje van jullie spreekt mij ook wel aan.
    Zorg nog goed voor jezelf en voor elkaar. Ik kijk uit naar jullie volgend bericht. Het wordt een verslaving!!

  • 10 Oktober 2005 - 07:50

    Zesde Klas Stokkel:

    Wij zullen elke dag het nieuws uit Zuid-Afrika volgen.Wij zijn geïnteresserd in : de dieren daar , foto's , uitleg over de bevolking , het leven van de kinderen , hoe werkt men daar op school en...we willen heel erg Bruno op de foto.En we vragen ons af of hij al lekker bruin is. Hebben jullie al veel last van insecten en hoe zit het met de malaria.Stephanie wil graag een malariamug cadeau.Liefst dood.


    Tot morgen .

  • 10 Oktober 2005 - 09:26

    Sabine:

    En ik heb de kinderen beloofd jullie trip elke dag te volgen...Waar ben ik mee begonnen?
    Ik ben zo verschrikkelijk jaloers.Hebben jullie daar niemand nodig om een oogje in het zeil te houden? Het kan bent gevaarlijk zijn met al die Afrikaanse schoonheden...

  • 10 Oktober 2005 - 18:21

    Myriam:

    En wanneer volgt het oenologische luik ? (Ik meende hieromtrent vaagweg een deal te hebben afgesloten op het moment dat ik mijn buitengewoon vakkundige expertise heb geleverd bij het opstellen van het aanvraagdossier .) (Gratis, natuurlijk !) (Die expertise, dus.)
    Draag baje goed voor jullie zelf
    (en niet vergeten, die fles)
    Liefs,
    Schone zus

  • 10 Oktober 2005 - 18:54

    Rita N:

    Geweldig dat nieuws van jullie!
    Waarom de mensen hun huizen versieren? Ze weten uiteraard dat JULLIE langs komen. Ik zou niet te veel uitleg vragen, kwestie van niet ontgoocheld te raken...
    Om zeven uur vertrekken valt nog mee zeker als je te voet langs de snelweg moet...
    Jean, Bruno, Linda, het ga jullie goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 63897

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2005 - 23 Oktober 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: