Het is aangenamer in Soweto dan in hartje Jo'burg - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu Het is aangenamer in Soweto dan in hartje Jo'burg - Reisverslag uit Soweto, Zuid-Afrika van Jos Vandael - WaarBenJij.nu

Het is aangenamer in Soweto dan in hartje Jo'burg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 Oktober 2005 | Zuid-Afrika, Soweto

5u30 rollen we uit het bed om twee scholen uit Soweto, het apartheidsmuseum en het centrum van Johannesburg te bezoeken.

Ditau primary school gaat samen met Kuurne en Sint John Berchmans met Oostende.
De directeurs hebben genoten van de presentaties van beide scholen.
Na hun zomervakantie zullen ze in januari een eigen voorstelling verzenden.

Vlaanderen, hou je vast, veel scholen hebben nog wat te leren van de Zuidafrikanen.
Cooperatief werken, vreemdetalenonderwijs, de brede school, portfolio's, schoolvisie, aansluiten bij de leefwereld, leerlingenparticipatie.... maar vooral respectvol omgaan met leerlingen vanuit een positieve benadering worden hier daadwerkelijk gerealiseerd.

Anderzijds krijgen de meeste kinderen 1 maaltijd per dag (10% van de leerlingen geen maaltijd), is er enkel een schoolboek voor de leerkracht en moeten balpennen soms gedeeld worden.

Skill and social education neemt de grootste hap uit het lestijdenpakket.
Kinderen leren van bij aanvang twee talen en vanaf 9 jaar drie talen.

Linda heeft een lesje staartdelingen gegeven en een jongetje zei dat dit makkelijker is dan hun manier.

Op een bepaald ogenblik gaat het brandalarm af. Blijkt dat dit de schoolbel is.

Daarna hebben we Afrikaans gegeten in een restaurant in het hartje van Soweto. Bijzonder lekker en heel vriendelijke mensen.

Morgen opnieuw scholen in Soweto, de plaatselijke markt en indien mogelijk de Nelson Mandela Foundation.

Wat ons het meest bijblijft is de grote waardigheid van deze mensen.

Na 8 maanden vruchteloos wachten op regen en een constante temperatuur van 35 graden, horen we het eerste onweer.

ps: Henri, we hebben de Zuid-Afrikaanse OVSG-toets gezien, we zoeken nog de reader van 2005.

  • 10 Oktober 2005 - 20:32

    Serge Broos:

    Leuk om dergelijke verhalen te lezen. Doe zo verder, dan blijven we volgen ...
    Serge

  • 11 Oktober 2005 - 05:51

    Jan Koogo:

    Hallo,
    Respectvol omgaan met elkaar klinkt als muziek in de oren. Linda, Marieke is veilig aangekomen in Zaventem. We kunnen opnieuw gerust adem halen. Collega's ik zal vandaag dikwijls aan jullie denken. Ik hoop dat de voorstellingen van alle scholen zo goed in de smaak vallen.
    geniet verder en neem zoveel mogelijk indrukken mee naar huis.

  • 11 Oktober 2005 - 05:52

    Jan Koogo:

    Ik zal proberen jullie foto's te gebruiken voor ons artikel over jullie reis in onze nieuwsbrief.

  • 11 Oktober 2005 - 06:41

    Johan:

    Collega's
    Het is fijn om jullie berichten te lezen.
    Alles lijkt tot nu toe mee te valen. Hou het zo en draag zorg voor elkaar.

  • 11 Oktober 2005 - 07:33

    Karen:

    Dag Linda, Jean en Bruno!
    Ik vind jullie foto's geweldig! Ik denk dat ik bijna de sfeer kan opsnuiven. Die mooie kinderen (stralende oogjes, prachtige glimlach... je zou ze opeten!)
    Ik ben benieuwd naar wat meer uitleg over die coöperatieve werkvormen, brede school,... Linda, ik zie je stralen op de foto. En wat met de twee mannen? Wanneer krijgen we die eens te zien? Hier alles goed hoor. 't Is hier warm (meer dan 20 °C), blauwe lucht, stralende zon. Bruno,
    maak je geen zorgen over Bob: hij is echt braaf en doet flink zijn best.
    Collega's, ik wacht vol ongeduld op het vervolg. Zorg goed voor mekaar. Liefs, Karen

  • 11 Oktober 2005 - 08:41

    Zesde Klas:

    Hoe zit het met die malariamug? Wij vinden dat die scholen raar zijn maar toch leuk.We vinden het raar dat ze zo weinig balpennen hebben.Kunnen jullie er geen geven aan die kinderen? Mogen wij balpennen sturen?
    Annelies vindt het raar dat het uniform zwart is want het is daar al zo warm.Hebben ze geen honger? Wat was de reactie van de leerlingen , toen jullie aankwamen? Mathieu vraagt zich af waarom ze een uniform hebben?

    Tot morgen

  • 11 Oktober 2005 - 09:37

    Dirk:

    ik citeer even: "Daarna hebben we Afrikaans gegeten in een restaurant in het hartje van Soweto. Bijzonder lekker en heel vriendelijke mensen." Pas op Bruno en Jean, eet jullie geen indigestie !! (deze knipoog zal waarschijnlijk alleen Linda begrijpen)

  • 11 Oktober 2005 - 10:01

    Mama:

    Fantamabel.Mijn hart bloedt.Raar Maar Waar .Afrika houdt je in haar greep.Kanniet printen .Geen inkt meer.Brommer Nel perte totale .Nieuwe kopen.kus kus .Moeder zal weer heksentoeren moeten uithalen.Dat ken je.Trouwens ik ben toch al een heks volgens Joe.Maar die is dan ook goed zot.Alles komt wel op zijn pootjes terecht. Weer groetjes vanuit Romanza en vooral van Mark NU begin ik aan de verslagen voor ons boekje te schrijven.Saluutjes....

  • 11 Oktober 2005 - 11:37

    Bob:

    Dag beste mensen,
    Prettig en vooral hoopgevend verslag. Hoe moeilijker de context hoe meer knappe dingen; Hou jullie bevindingen goed bij, je kan er wellicht een boekje van maken.
    Linda, ben je daar tot directrice benoemd? (foto). Twee talen en vanaf 9 drie: bruno zoek de transfer voor Brussel!
    jean, zorg dat je ook op de foto komt; het moeten niet altijd dezelfden zijn die werken. Jij die de foto's neemt, Linda die lesgeeft. Wat doet die derde eigenlijk?(graaapje).
    Geniet, leer, kijk, observeer, praat, ... wij volgen hier alles op.

    groetjes
    Bob

  • 11 Oktober 2005 - 14:38

    Yolande:

    hey Linda,
    je zet die mannen toch ook op tijd en stond aan het werk hé! Ik geniet heel erg van jullie verslag en kijk uit naar het vervolg. Gelukkig hebben we uit het Noorden ook nog veel te leren van het Zuiden.Vaak veel meer dan sommige Noorderlingen wel denken.
    Groetjes en tot het volgedn verslagje.

  • 11 Oktober 2005 - 16:47

    Eli:

    Hallo mamaik heb het hier naar mijn zin.Ik ben met de klas naar het park geweest,terwijl niemand anders het heeft gedaan.Ik heb het leuk hier bij Tante Rita,ik heb je foto's gezien ze zijn wel schattig die kleuters de meisjes in het roze en de jongens in het blauw we missen je EINDE publiek:klap klap... akpè

  • 11 Oktober 2005 - 18:01

    Karen NL:

    Schatteke,
    ik lees dat iedereen leuke foto's van de scholen en de plaatselijke bevolking kan bekijken, waarom tref ik dan in mijn fotoboek maar één foto aan (alleen jij staat erop -of is het de bedoeling dat ik je nu nog meer moet missen?)

  • 11 Oktober 2005 - 18:44

    Jean P:

    Hoi Linda, mercikes voor je mooie verslagen. Eigenlijk moet ik zeggen dat het dankzij Karen is dat ik nu een berichtje aan jou verstuur, ik had nl niet door dat jij me dit gestuurd had.Maar net zoals Karen voel ik me een beetje verwaarloosd ik heb ook maar 1 foto gekregen. Hoe dan ook ik ben zeer blij van jou te horen en wacht op je liveversie van je belevenissen.Voor de rest Go for it and show them.........xxxJean

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 63888

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2005 - 23 Oktober 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: