Bewustmakingsdag Centrumschool Kuurne - Reisverslag uit Kuurne, België van Jos Vandael - WaarBenJij.nu Bewustmakingsdag Centrumschool Kuurne - Reisverslag uit Kuurne, België van Jos Vandael - WaarBenJij.nu

Bewustmakingsdag Centrumschool Kuurne

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 Mei 2006 | België, Kuurne

Momenteel zetten de projectscholen in Vlaanderen een project op rond het thema 'Kinderrechten'. De genomen initiatieven zijn veel belovend. Uiteraard willen we via dit forum hiervan eerstdaags verslag uitbrengen, tenminste als de projectscholen ons daarvoor het nodige materiaal bezorgen.

Ondertussen hebbben de vormingsavonden per projectschool achter de rug en hebben enkele projectscholen een bijkomend initiatief genomen. Zo verscheen op 28 maart het onderstaand artikel in het regionale nieuws van 'Het Volk'

Jullie lezen het verslag van een zeer geslaagde bewustmakingsdag in de Centrumschool.De foto's spreken voor zich:

28-03-2006

Centrumschool vindt partner in Soweto

KUURNE Fair Trade leidt tot boeiende kennismaking

De Kuurnse Centrumschool is een van de tien Vlaamse Millenniumscholen. Concreet betekent dit dat ze een partnerschap gestart is met een Zuid-Afrikaanse school: de Ditau Primary School in Soweto. Tijdens een bewustmakingsdag leerden de kinderen hun partnerschool beter kennen, zij het van op een grote afstand.

Het project'Op weg naar een millenniumschool' is een driejarig ontwikkelingseducatieproject op initiatief van de Vlaamse regering en onder impuls van OVSG-AVSG (het onderwijssecretariaat van steden en gemeenten). De thema's waar de scholen rond werken, zijn kinderrechten, gelijke rechten voor jongens en meisjes, microkredieten en eerlijke handel.

,,Het driejarig project kende vorig schooljaar een begin met het leggen van de nodige contacten en aftasten van de mogelijkheden'', zegt directeur Johan Bossuyt.

,,Dit schooljaar komen de kinderrechten aan bod. Later volgen de gelijke kansen voor jongens en meisjes en tegen het einde van het schooljaar 2007-2008 starten de deelnemende scholen een eerlijke handel i.s.m. de plaatselijke Oxfam-Wereldwinkel en met de gemeente. Bedoeling is zoveel mogelijk organisaties en individuen te betrekken bij dit project.''

De juffen An, Veerle, Nathalie en Mia leiden dit project in goede banen.

Ze organiseerden een bewustmakingsdag, waarbij alle leerlingen van kleuter tot zesde ondergedompeld werden in een Zuid-Afrikaans bad.

Mailcontact

Juf Veerle Hellyn: ,,Iedereen komt in uniform naar school, zoals in onze partnerschool. Alle klassen krijgen beurtelings een kennismaking met de partnerschool via film, foto en een getuigenis. Daarna gaan de verschillende ,,townships dansen, zingen, koken, speelgoed knutselen met waardeloos materiaal of djembé spelen.''

Of het tot een intensief mailcontact komt tussen de Zuid-Afrikanen en hun Kuurnse kompanen is nog niet zeker. ,,We lieten eind vorig jaar in Soweto een kennismakingspakket afleveren met onder meer klasfoto's. Zij zijn op hun beurt bezig een pakket voor ons samen te stellen. Mailcontact met de verantwoordelijke lukt goed, maar op de school zelf zijn pc's nogal onbetrouwbaar.''

Directeur Johan Bossuyt ziet het positief: ,,Ik denk dat een mailcontact in het Engels op termijn moet lukken. We moeten onze plannen en verwachtingen gewoon even afstellen op het Afrikaanse tempo. Ook dat is ontwikkelingseducatie.''

Dank je wel Kuurne voor de mooie foto's en het enthousiasme waarmee het project leeft in de Centrumschool.